Jakiś czas temu na Instagramie zadałam pytanie “Co Ci sprawia największą trudność w nauce języków obcych?”. Okazało się, że najczęściej są to: systematyczność w nauce, przełamywanie blokady przed mówieniem i opanowanie gramatyki w przypadku języka angielskiego. Dzisiaj chciałabym rozprawić się właśnie z gramatyką i pomóc w jej opanowaniu. Czy masz swój sposób na naukę gramatyki? Jeżeli tak, to koniecznie napisz w komentarzu. Może
pomożesz innym.Jeśli nie, to obowiązkowo przeczytaj ten wpis, może ja pomogę Tobie.

  1. Mniej oznacza więcej.
    Mam dla Ciebie dobre wiadomości. Nie musisz znać wszystkich czasów w języku angielskim, żeby świetnie się porozumiewać w tym języku. Wystarczy znajomość czterech, pięciu podstawowych czasów i możesz podbijać świat. Bardzo dużo uwagi poświęcamy opanowaniu gramatyki (wynika to niestety z naszego systemu edukacji), a tak naprawdę nie potrzebujemy wszystkich czasów do codziennej komunikacji. Zapomnij o Past Perfect Continuous, Future Perfect czy Future Perfect Continuous. Wierz mi, można żyć bez tej wiedzy. W zamian poświęć ten czas na naukę słówek lub ćwiczenie mówienia.
  2. Ucz się praktycznej znajomości języka.

#HistoryjkaPaniBeaty W marcu zgłosiła się do mnie licealistka, która przygotowywała się do matury na poziomie podstawowym, z prośbą o wytłumaczenie jej Future Perfect Continuous. Byłam zaskoczona, że nauczycielka wymaga od niej znajomości tego czasu, ponieważ na poziomie podstawowym nie jest on obowiązkowy. Kiedy wyraziłam swoje zdziwienie, usłyszałam od uczennicy, że przyda jej się to w życiu -tak stwierdziła jej nauczycielka. Ręce mi opadły. Od ponad 25 lat utrzymuję kontakty z native – speake’ami, rozmawiam z nimi na co dzień. Ile razy słyszałam, by używali tego czasu? Mogłabym policzyć na palcach jednej ręki. Czy warto więc zaśmiecać sobie mózg bezużyteczną wiedzą? Ucz się tych zasad gramatycznych, które wykorzystasz w codziennej komunikacji, opanuj dobrze
podstawowe czasy, tak abyś potrafiła wyrażać w nich swoje myśli.

3. Skup się na tym, co najważniejsze, czyli na mówieniu.
Nauczyłaś się nowego czasu, od razu go używaj. Skuteczna nauka gramatyki to nie tylko ćwiczenia zrobione w domowym zaciszu. Musisz mówić. Twój mózg potrzebuje „usłyszeć” te zdania. To jest bardzo ważne, a wręcz najważniejsze.

4. Traktuj czasy jak całe, nierozerwalne wyrażenia.
Przykład: She is swimming.
Zdanie: She swimming jest niepoprawne.
Musimy zapamiętać: she +is + swimming
Większość czasów, konstrukcji gramatycznych składa się z dwóch lub trzech wyrazów
(np. have drunk, have been drinking, is drunk), musimy więc je zapamiętać. Jak to zrobić?
Weź kartkę A4 i kolorowe mazaki. Zrób notatkę wizualną i powieś ją w swoim pokoju. Niech wisi tak długo, aż wreszcie zapamiętasz całą konstrukcję.

5. Masz problem z czasami?
Ucz się słówek charakterystycznych dla danego czasu.
Present Simple: always, never, sometimes, usually, on Mondays, in the morning itd.
Present Continuous: now, at the moment itd.
Present Perfect: just, yet, already, since, for, ever itd.
Past Simple: yesterday, ago, last itd.
Future Simple: tomorrow, next week itd.
Przykład:
Chcesz powiedzieć po angielsku: Ona wczoraj (yesterday) złamała nogę i Ona właśnie (just) złamała nogę.
Wiele osób używa w obu przypadkach tego samego czasu, czasu Past Simple, bo przecież jest ‘złamała’. Nie, skup się na charakterystycznych słówkach. W pierwszym zdaniu mamy ‘yesterday‘, w drugim ‘just‘. A teraz zerknij na listę charakterystycznych słówek: ‘yesterday‘ używamy w Past
Simple, a ‘just‘ w Present Perfect.
Ona wczoraj (yesterday) złamała nogę She broke her leg yesterday.
Ona właśnie (just) złamała nogę She has just broken her leg.
Jeden z moich uczniów powiedział mi ostatnio, że jest to bardzo „mechaniczna”metoda. Chyba coś w tym jest. Ja nazywam ją “metodą „komody”. Wytłumaczę to w punkcie 8.

6. Na początek książki polskie, ale później po angielsku.
Na początku proponuję się uczyć gramatyki z polskich książek, ale po roku, dwóch staraj się używać książek wydawanych po angielsku, przez anglojęzyczne wydawnictwa. Uczysz się myśleć w tym języku. Zajmuje to więcej czasu, ponieważ jesteś zmuszona sama przeanalizować tabelki, rysunki, ale wiedza zostaje w głowie na dłużej. Jeżeli szukasz książek do gramatyki w języku angielskim to polecam:

Essential Grammar in Use with answers Raymond Murphy (dla początkujących, czerwona okładka)
English Grammar in Use with answers Raymond Murphy (dla średniozaawansowanych, granatowa okładka)

7. Ćwiczyć, ćwiczyć,ćwiczyć.
Bez pracy nie ma kołaczy. Jeśli właśnie siedzisz nad jakimś zagadnieniem gramatycznym i brakuje Ci ćwiczeń, nie musisz od razu wydawać pieniędzy na książki. Poszperaj w Internecie, jest mnóstwo bezpłatnych materiałów, ćwiczeń, z których możesz skorzystać. Ja właśnie skończyłam pisać mój pierwszy e-book z serii “Odczaruj Swój Angielski”. Pierwszą część poświęciłam Present Simple, jeśli więc masz ochotę poćwiczyć ten czas, wystarczy, że wyślesz mail na adres: newengland@pro.onet.pl. W tytule wpisz: Odczaruj Swój Angielski, a prześlę Ci PDF z ćwiczeniami.

8. Metoda „komody”.
Czy wiesz, jak wygląda komoda? To taka szafa z szufladami. Koniecznie ją sobie zwizualizuj. Możesz ją sobie nawet narysować. Do pierwszej szuflady wrzuć Present Simple, do drugiej Present Continuous, do trzeciej Past Simple itd. W miarę jak będziesz poznawać nowe czasy, możesz dorysowywać nowe szuflady. A co do niech wrzucać? Cztery najważniejsze informacje o danym
czasie:

1)jak tworzymy czas (charakterystyczne końcówki, jak tworzymy przeczenia, pytania),

2) kiedy używamy czasu,

3)charakterystyczne słówka,

4)przykłady zdań.
Przykład:
Present Continuous:

1)to be + czasownik z -ing (np. is/are/am + drinking);
przeczenia: isn’t, aren’t, am not;
pytania: is she, are they.

2)gdy czynności wykonujemy teraz;

3)now, at the moment;

4)She’s sitting. What are you doing? He isn’t working.
To są podstawowe informacje. Jak je opanujesz, możesz powiększać swoją szufladę o następne informacje, ale proszę, nie wrzucaj tam od razu wszystkiego na temat danego czasu. Zacznij od podstaw. Kiedy się ich nauczysz, dopiero zajmij się wyjątkami.

9. Klucz do sukcesu: mów i rób!
Uczymy się:
10% z tego, co czytamy;
20% z tego, co widzimy;
30% z tego, co słyszymy;
50% z tego, co widzimy i słyszymy;
70% z tego, co mówimy;
90% z tego, co mówimy i robimy.
V.A. Magnesen


A jaka jest Twoja metoda na opanowanie gramatyki języka angielskiego?

Jeśli podoba Ci się ten wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli:
✔ zostawisz pod nim komentarz
✔ zaobserwujesz mój profil na Instagramie
Zapraszam również na wpis: Small talk, czyli jak zacząć mówić po angielsku

7 komentarzy

Olga · 13 września, 2020 o 5:27 pm

Dla mnie w każdym języku, jakiego się uczyłam najtrudniejsza była właśnie gramatyka.

Koralina · 15 września, 2020 o 5:47 pm

tak własnie robiła moja nauczycielka w liceum, dawała nam konkrety, które można było wykorzystać i one same wchodziły do głowy!

Catch the PLANE & get INSANE · 16 września, 2020 o 10:28 am

Przydatne !

blogierka · 20 września, 2020 o 12:11 am

Wyjechać do kraju, gdzie mówi się tym jezykiem 🙂

koza domowa · 22 września, 2020 o 2:22 pm

dzięki za garść przydatnych wskazówek! Grama to nie drama, jak to mówi Arlena Witt i tego się trzymajmy! 🙂 Kasia

Ania · 12 października, 2020 o 8:22 am

u mnie problem jest z systematyką. Wiem ze gdybym 15 minut dziennie poswiecała na angielski to teraz mając sam zasow słownictwa pewnie mówiłabym bez problemów.

KarellaUk · 3 stycznia, 2021 o 3:42 pm

U mnie problemem jest samozaparcie. i fakt ze nie umiem, nie potrafię lub tez nie chcę zasiąśc do jezyka gdy nikt z batem nade mna nie stoi. Miałam zajebistą nauczycielkę na studiach, przez dwa lata nauczyła mnie więcej niż nauczyciele szkoły gimnazjalnej i średniej. gdy czytałam ten post miałam przed oczami notatki, które robiłam na studiach i powiem szczerze że Twoj sposób naczania jest bardzo podobny do tego, który towarzyszył mi na licencjacie.

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *